Beige

Baggrund:
Beige har en speciel farve, som er en af de mest komplicerede med kombinationen af fire mutationer (AA bb cc dd gg). Racen blev optaget i den hollandske standard den 9. maj 1940. G.J. Brinks fra Rotterdam var den, som avlede racen frem ved hjælp af sine Gouwenaarkaniner.

Kendetegn:
Hårspidserne er lyst gråblå. Farven går over i en gul mellemfarve, som skinner gennem den gråblå tone.

Beige

Jesper Tranberg Byledsgade 56, 3700 Rønne

Tlf: 27591933

jesperbornholm@msn.com

Engelsk Schecke

Baggrund:
Racen stammer fra England og blev udstillet første gang i 1891. Engelsk Schecke er den ældste schecke-kaninrace. Schecke-tegnede kaniner er kendt siden midten af 1800-tallet. Kaniner med farvet tegning er kendt siden 1600-tallet.

Kendetegn:
Schecketegningen med sommerfugl, kindpletter, øjenring, ålestreg og sidepletter. Desuden har Engelsk Schecke en helt speciel kæde af pletter på siden.

Engelsk Schecke Sort

Jens Kjøller Grønagervej 20, 3700 Rønne

Tlf: 20120392

jenskjoller@pc.dk

Hollænder

Baggrund:
Hollændertegnede kaniner findes på hollandske malerier fra 1500-tallet. England er dog det land som har æren af at have fremavlet racen i midten af 1800-tallet efter faste regler for tegningen.

Kendetegn:
Den specielle tegning med farvet bagkrop og ører og rundt om øjnene. Grundfarven er hvid, mens tegningen er sort, blå, japaner (sort/gul) m.fl.

Hollænder japaner sort/gul

Marie Pedersen Pilene 5, 3700 Rønne

Tlf: 20 14 71 78

Hollænder japaner sort/gul

Sabrina Bak Stensebyvejen 20, 3730 Nexø

Tlf: 42 20 65 95

Lille Egern

Baggrund:
Lille Egern har sin oprindelse fra tre lande, nemlig, England, Belgien og Holland. Ved fremavling af racen har man anvendt blå Beveren. Her ligger hele forklaringen på den lyse farve uden brunt anlæg. I England fik den navnet Lilac og blev udstillet første gang i 1920. Belgien godkendte den i 1928 med det flamske navn parelgrijze van Halle og det franske Gris Perle de Hal.

Kendetegn:
Dækfarven har over hele kroppen en lys gråblå tone.

Lille Egern

Jesper Tranberg Byledsgade 56, 3700 Rønne

Tlf: 27591933

jesperbornholm@msn.com

Lille Sølv

Baggrund:
Sølvkaniner har været kendt i flere hundrede år. Så tidligt som i 1631 er den beskrevet af englænderen Markham. Sølvkaninen er sandsynligvis verdens ældste kaninrace. Tyskerne mener, at den stammer fra Burma og Siam. En del påstår, at sølvkaniner levede lang tid før Kristus.

Kendetegn:
Dækfarven består af grundfarven blandet med hår med hvide spidser, som giver kaninen sølvskæret. De mest almindelige farver er sort, blå, vildtgul, vildtgrå og brun.

Lille Sølv Sort

Kim Kjøller Grønagervej 20, 3700 Rønne

Tlf: 24 22 61 86

Kjoller2@live.dk

Lux

Baggrund:
Lux stammer fra Tyskland. Det var Karl Hoffmann fra Düsseldorf som først udstillede racen i 1919. I 1922 gav han racen navnet Luchskaninchen og fik den optaget i standarden i 1925.

Kendetegn:
Lux har vildtfaktor og hårenes yderste del er lyst gråblå. Under denne farve sidder mellemfarven, som er rødbrun. Mellemfarven går så højt op, at den skinner igennem dækfarven. Dækfarven viser sig derfor som en rødbrun tone "overtrukket" med et lyst gråblåt skær.

Lux

Bastian Bech Borgmester Nielsensvej 100, 3700 Rønne

Tlf: 24 26 38 78

buebech@gmail.com

Schwarzgrannen

Baggrund:
Racen stammer fra Tyskland og blev optaget i standarden i 1991.

Kendetegn:
Dækfarven er hvid over hele kroppen. Den domineres af hvide dækhår med sorte hårspidser. Disse er jævnt fordelt over hel kroppen.

Schwarzgrannen

Kim Kjøller Grønagervej 20, 3700 Rønne

Tlf: 24 22 61 86

Kjoller2@live.dk

Tan

Baggrund:
Racen stammer fra England, hvor man mener den opstod i 1880'erne. Der findes til og med beskrivelser om, at den allerede var kendt i 1860'erne. Den blev første gang vist på en udstilling i 1887.

Kendetegn:
Den farve mørke grundfarve (sort, brun eller blå) og tegningen, som er kraftig lysende rødbrun.

Tan Sort

John Jensen Østerled 21, 3700 Rønne

Tlf: 23 43 85 97

jensen2845@gmail.com

Lille Havana

Baggrund:
Ensfarvede brune kaniner med rubinrød glans i øjnene, anses for at være af hollandsk oprindelse. Den er her kendt siden 1898. Franskmændene mener, at racen er fransk, mens schweiziske opdrættere har æren af at have udbredt racen i Europa siden 1906.

Kendetegn:
Den mørkebrune og glansfulde farve. Øjnene er brune, men fra visse synsvinkler skinner de rubinrødt.

Lille Havana Brun

Inger-Lise Kjøller Grønagervej 20, 3700 Rønne

Tlf: 20 12 03 92

Ingerlisekjoller@pc.dk

Lille Chinchilla

Baggrund:
Racen stammer fra Frankrig og fremvistes første gang på en udstilling i Paris i 1913. Ophavsmanden til denne race var en fransk ingeniør ved navn Cm.J. Dybowski.

Kendetegn:
Chinchilla-farven med bæltevis inddeling af hårene. Yderst med sorte hårspidser efterfulgt af et hvidt til svagt gråhvidt bælte, efterfulgt af et sort til gråsort bælte. Derefter følger et lysegråt til hvidt bælte (mellemfarven) og hårene slutter med bundfarven, der er mørk blågrå.

Lille Chinchilla

Anne-Grethe Frandsen Nybrovej 46, 3760 Gudhjem

Tlf: 40 79 16 02

Ved medlemsskab af Bornholms Racekanin Forening betales der udover kontigent til Danmarks Kaninavlerforening 100 kroner for voksne og 50 kroner for juniorer.

Der kan læses mere under rubrikken bliv medlem.

Bornholms Racekanins Forening er godkent som en folkeoplysende kulturel forening.

Foreningen er også på facebook KLIK HER!

Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk