Satin

Vægt mellem 3 og 3,7 kg.

Baggrund:
Racen stammer fra USA, hvor den blev fremvist første gang i midten af 1930'erne. En af de få racer, der ikke stammer fra Europa. Satinanlægget er fremkommet som en mutation. Det er for øvrigt den fremkomne mutation af håranlæg hos kaniner. Racen kom først til Norden i oktober 1972, og blev første gang udstillet i februar 1973 på Landudstillingen i Ringsted.

Kendetegn:
Satin er en silkehåret kanin. Hårene består af uldhår og tynde gennemskinnelige dækhår med en meget glansfuld, silkelignende struktur. Den mest almindelige farve er elfenben.

Satin Japaner Sort-Gul

Poul Erik Karlsen, Olesvej 8, 3720 Åkirkeby

Tlf: 40 41 28 71

Rex

Vægt over 2,5 kg.

Baggrund:
Rex stammer fra Frankrig, hvor den fremavledes i 1919. Den blev fremvist første gang på en udstilling i Paris i 1924. De to første dyr fødtes i et kuld fra normalhårede dyr. De første Rex'er var som deres forældre vildtgrå.

Kendetegn:
Rex er en korthåret kanin. Den mest almindelige farve er castor, men blå, sort, hvid og chinchilla er også almindelige. Desuden er dalmatiner-tegningen også almindelig.

Rex Japaner Sort-Gul

Poul Erik Karlsen, Olesvej 8, 3720 Åkirkeby

Tlf: 40 41 28 71

Lille Rex

Vægt mellem 1,71 og 2,1 kg.

Baggrund:
Lille Rex er en miniudgaven af Rex, den har den samme ca. 20 mm korte pels, der kan virke helt mulvarpeagtig. Rex racen opstod i Frankrig i 1919 som resultat af en mutation.

Kendetegn:
Lille Rex vejer ikke bare mindre end den kendte Rex, den er også mere spinkel bygget. Hvor Rex er kendt for at være livlig ofte temperamentsfuld, er Lille Rex kendt for at være mere godmodig

Lille Rex Sort

Anne-Grethe Frandsen Nybrovej 46, 3760 Gudhjem

Tlf: 40 79 16 02

Ved medlemsskab af Bornholms Racekanin Forening betales der udover kontigent til Danmarks Kaninavlerforening 100 kroner for voksne og 50 kroner for juniorer.

Der kan læses mere under rubrikken bliv medlem.

Bornholms Racekanins Forening er godkent som en folkeoplysende kulturel forening.

Foreningen er også på facebook KLIK HER!

Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk